Tussen opstaan en ontbijt
In mn vorige, blijkbaar goed gecamoufleerde, eerste post was ik lekker begonnen met een verhaaltje over school. Volgens mij sloeg dat wel aardig aan, en omdat er op school altijd genoeg te beleven valt is er ook genoeg over te schrijven Zo schijnt het namelijk wel eens voor te komen dat docenten een goed idee hebben, maar dat dat in de prakrijk wel eens leuke situaties oplevert...
Ideeën zoals die van mijn docent scheikunde. Scheikunde is voor nogal veel mensen een dip in hun cijferlijst, met gemiddelde repetitiecijfers (van de hele klas) tussen de 5 en 6. Zelf doe ik niet heel erg mn best voor scheikunde en haal nog wel redelijke cijfers, maar voor sommigen is dus een klein duwtje nodig om de cijfers wat omhoog te krijgen. De oplossing: je laat alleen leerlingen de les in die hun huiswerk afhebben en de rest moet op de gang gaan bijwerken.
Deze maatregel kwam netjes onverwachts uit de lucht vallen in een les waarbij de docent begon met de vraag wie zn huiswerk niet had. Een kwart stak zn hand op, dus de overige driekwart had het wel, stak zn vinger toch niet op of sliep half (ik bij de laatste groep). De docent zei dat hij dat te veel vond, en vertelde de maatregel. Met daarbij de opmerking dat dit per direct was, dus de mensen die hun huiswerk niet hadden moesten vertrekken. Dus, driekwart van de klas schuift de stoel naar achter en verlaat het lokaal. Oeps...
Na het succes van de les ervoor moest er de volgende les natuurlijk weer gecontroleerd worden. Deze keer besloot iedereen eerlijk en wakker te zijn, wat er op neer kwam dat weer een kwart zijn hand opstak na d ondertussen al bekende vraag. Die moesten dus weer het lokaal verlaten, maar eerst wilde de docent nog wat weten van de mensen die itt de vorige keer hun werk nu wel hadden. Een meisje vertelde dat ze drie kwartier eraan bezig was geweest, en een jongen schuin voor me had het over een minuutje of twintig.
Zoveel interesseerde me dit niet, dus ik sliep al bijna half toen de docent mij aansprak. "En Ruben, hoe lang ben jij deze keer met je huiswerk bezig geweest?" Oei, snel wakker worden en nadenken! "Ehm..., even nadenken... Niet zo heel erg lang volgens mij, het paste in ieder geval tussen opstaan en ontbijt."
Uiteraard geen antwoord dat de docent verwachtte, en daarbij ook nog genoeg gegniffel door de hele klas. Mn scheikundedocent moet zo onderhand ook echt wel weten dat ik niet als goed voorbeeld gebruikt kan worden :-)
Deze blog is een herpublicatie van dit item